Thursday, October 13, 2011

pergi dan jangan berpatah lg

Kembali lagi.
Bukankah ia umpama kubur?
Bertanda. 
Akan dilawati.
Kalau tidak sekerap mana pun, pasti setahun sekali akan dilawati.

M : Aku rindu dia.
Z : Rindu siapa?
M : Rindu si dia.
Z : Kenapa tiba-tiba rindu dia?
M : Entahlah.
Z : Mungkinkah ada petanda untuk kembali bersama?
M : Hanya disebabkan aku rindu dia, bukan bermaksud aku perlukan dia kembali dalam hidup aku.
Z : Jadi rindu sekadar melepaskan kata?
M : Lebih kurang begitu.
Z : Jadi, apa kau buat?
M : Aku cuma duduk diam. Mungkin pergi balik tempat yang aku dan dia biasa pergi.
Z : Tak kisah apa orang kata?
M : Hidup aku kan? Peduli apa.
Z : Ada benarnya. Lagipun hidup kita bukan status Mukabuku untuk disukai oleh orang.
M : (ketawa) Bukan status Mukabuku eh?
Z : Boleh dikatakan begitu.
M : Aku sangat berharap dia tak kembali dalam hidup aku.
Z : Kenapa?
M : Aku penat. Aku dah cukup cermat jaga dia tapi akhirnya dia pergi juga.
Z : Dugaan, kau juga setuju benda ini dulu.
M : Aku mula merepek bila aku rindu dia.
Z : Faham.
M : Heh. Apa yang kau faham?
Z : Kau memang merepek. Esok kau akan datang pada aku dan kata kau benci dia.
M : Ceh.
Z : Dia tak akan kembali. 
M : Kenapa?
Z : Sebab kau tak buka ruang dan dia juga tidak membuka peluang. Ataupun sebaliknya.
M : Heh.
Z : (senyum)
 
 
Semua orang menghadapi cabaran dalam hidup. Terpulang pada kita sebenarnya untuk mengatasinya dan menjadikan ia sebagai satu kelebihan dalam menjalani kehidupan lebih bermakna. Lagi pula, mana ada sesiapa yang sempurna bukan? Ada orang menyatakan kita harus melupakan kisah silam. 
 
kita tidak perlu melupakan kisah silam, tetapi melupakan manusia di dalamnya bukan pengajaran yang terselindung disebalik semua kejadian yang menimpa.

dan kau, tetap dgn ego kau. 
dan ak terus kn dgn pendirian ak.
ape yg ak buat dn inginkn ak akan pastikn ak bertanya pd hati ak.

ini kah diri ak inginkn ?
inikah diri ak cari selama ini?
mampukah ak menerimanya?
mampukah ak menggembirakannya?
mampukah ak kehilanagnnya walaup sedetik?

kerana itu ak sendiri lalui hari2. 
kerana itu ak elak kn diri dr mengenali hati budi
kerana itu ak menolak mereka secara mentah 
ak merejam hati mereka
tp ak pastikan mereka ta kn kecewa dgn ak di hari akan datang
kerana ak sudah menolak dn selamatkn mereka dr terluka disisi aku.

dan ak adalah ak. yg berubah adalah kau.
dn kau. pergilah dgn pendirian kau.
pergi dn jgn sesekali kau inginkan kembali.
kerana diri kau da ta beerti bg dri ini.
hati ak da kau rejam sehingga mati. 
jika kau dptkn kembali, percaya lah..
kau akn terluka sampai mati. 
kerana kau turutkn ego, kau tipu hati. 
dan ak... terus begini kerana ini adalah ak.

pergilah dan jangan kau kembali.
ak doakan kai temui yg sejati ~

No comments: